Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Ochrona konsumentów > Ostrzeżenia konsumenckie
InCruises International LLC z siedzibą w Guaynabo (Portoryko)
Kiedy UOKiK może ostrzec konsumentów?
Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl.
Co zawiera ostrzeżenie konsumenckie?
W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów. Na postanowienie o wydaniu ostrzeżenia konsumenckiego przysługuje przedsiębiorcy zażalenie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
< poprzedni | następny > 20.07.2022
Numer: 17 (RGD - 93/2022, sygn. RGD.610.1.2022.PC)
Data wydania postanowienia: 5 lipca 2022 r.
Nazwa przedsiębiorcy: InCruises International LLC z siedzibą w Guaynabo [St. 1- Lot #3 Suite 500 (Metro Office Park 3) Guaynabo , Puerto Rico 00968-1705, PR]
Treść ostrzeżenia:
„Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że przedsiębiorca InCruises International LLC z siedzibą w Guaynabo (Portoryko) – dalej również: „Przedsiębiorca” lub „Spółka lub „InCruises International”, dopuszcza się praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki finansowe dla szerokiego kręgu konsumentów.
Z informacji zgromadzonych przez Prezesa UOKiK w toku postępowania RGD.610.1.2022/PC wynika, że istnieje szczególnie uzasadnione podejrzenie, że wskazany Przedsiębiorca stosuje praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na prowadzeniu działalności gospodarczej w formie systemu konsorcyjnego. Spółka zarządza mieniem gromadzonym przez konsumentów w ramach utworzonego za pośrednictwem platformy www.incruises.com Programu Członkostwa w Rejsach INCRUISES [ang. INCRUISES Cruise Membership Program] w celu sfinansowania zakupu rezerwacji rejsów wycieczkowych za pośrednictwem wskazanej strony internetowej na rzecz uczestników tego Programu. Działania te mogą naruszać art. 10 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2070) i godzić w zbiorowe interesy konsumentów, a w konsekwencji stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w art. 24 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U z 2021 r. poz. 275).
Działanie Spółki może zagrażać interesom majątkowym szerokiego grona konsumentów, którzy zachęceni obietnicą korzyści w postaci rezerwacji wycieczki na preferencyjnych warunkach nie tylko przystąpią do klubu rejsowego INCRUISES i przeznaczą swoje środki na zakup comiesięcznej subskrypcji, ale także zaoferują innym konsumentom przystąpienie do systemu.
Uczestnik systemu jest zobowiązany do zakupu comiesięcznej subskrypcji w wysokości 100 USD, za którą otrzymuje 200 Dolarów Rejsowych, które są wewnętrzną jednostką rozliczeniową. W zależności od długości członkostwa w klubie rejsowym INCRUISES uczestnik systemu może wykorzystać na rezerwację zamawianego przez siebie rejsu wycieczkowego określony procent posiadanych Dolarów Rejsowych. W przypadku braku opłaty miesięcznej subskrypcji konto użytkownika jest dezaktywowane, zaś po 12 miesiącach zamknięte. Spółka nie zwraca środków wpłaconych przez użytkowników w przypadku rezygnacji z członkostwa w klubie rejsowym.
W ocenie Prezesa Urzędu model biznesowy stosowany przez Spółkę wskazuje, że zakup produktu na rzecz uczestnika klubu rejsowego INCRUISES jest współfinansowany z wpłat innych członków, co może wypełniać znamiona zakazanego systemu konsorcyjnego”.
Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: postępowanie w toku.
Pliki do pobrania
- Postanowienie nr RGD.610.1.2022.PC (452,9 KB, pdf, 2022.07.20)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie