Tu jesteś: Strona główna > Produkty > Ogólne bezpieczeństwo produktów > Jak działa UOKiK
Jak działa UOKiK
Kiedy Prezes UOKiK może podjąć działania na podstawie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów?
- Prezes UOKiK wszczyna postępowanie administracyjne po otrzymaniu informacji od Inspekcji Handlowej, która jest organem kontrolującym produkty pod kątem spełniania przez nie wymagań bezpieczeństwa.
- Podstawą do podjęcia działań mogą być również sygnały pochodzące z innych źródeł – na przykład od konsumentów lub od władz nadzoru innych państw członkowskich UE.
- Prezes UOKiK może także z własnej inicjatywy informować opinię publiczną o produktach stwarzających zagrożenie dla konsumentów.
Kiedy produkt może zostać uznany za niespełniający wymagań bezpieczeństwa?
Prezes UOKiK może uznać, że produkt nie jest bezpieczny po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego. Taka decyzja stanowi podstawę do wpisania produktu do Rejestru produktów niebezpiecznych.
Co Prezes UOKiK może zrobić w przypadku uznania, że produktu nie jest bezpieczny?
Jeżeli produkt nie spełnia wymagań bezpieczeństwa i stwarza zagrożenie dla zdrowia lub życia konsumentów, Prezes UOKiK może:
- żądać od producenta oznakowania produktu ostrzeżeniami o zagrożeniach z nim związanych,
- nakazać producentowi ostrzeżenie konsumentów lub powiadomienie opinii publicznej o zagrożeniu,
- nakazać wyeliminowanie zagrożeń stwarzanych przez produkt,
- nakazać producentowi wycofanie produktu z rynku, które polega na odebraniu przez producenta wszystkich egzemplarzy produktu od dystrybutorów i jednoczesnym zakazie prezentowania i oferowania takiego produktu konsumentom,
- nakazać producentowi wycofanie produktu od konsumentów i jego zniszczenie, jeżeli jest to jedyny środek zapewniający usunięcie niebezpieczeństwa.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. z 2016 r. poz. 2047)
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz., z późn. zm.)
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie