Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
UOKiK o pomocy publicznej - konferencja
< poprzedni | następny > 30.05.2012

24,5 mld zł – tyle pieniędzy trafiło do polskich przedsiębiorców w 2011 roku. Jak przyszłe wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące pomocy regionalnej na lata 2014-2020 wpłyną na kształt krajowych środków? Na to pytanie odpowiedź próbowali znaleźć uczestnicy Międzynarodowych Dni Pomocy Publicznej zorganizowanych przez UOKiK we współpracy z duńskim Ministerstwem Handlu i Rozwoju
Międzynarodowa konferencja State Aid Days zorganizowana została przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z duńskim Ministerstwem Handlu i Rozwoju.
Pomoc publiczna to środki przyznawane przez państwo, udzielane na warunkach korzystniejszych niż na rynku i uprzywilejowujące określonych przedsiębiorców. Są to m.in. różnego rodzaju subwencje, dodatki, zwolnienia podatkowe służące wsparciu przedsiębiorców z danego sektora (pomoc sektorowa), czy mniej rozwiniętych regionów UE (pomoc regionalna). Pomoc regionalna ma na celu wyrównywanie poziomu gospodarczego w poszczególnych państwach członkowskich. Jest to m.in. promowanie inwestycji, tworzenie nowych miejsc pracy, wspieranie nowoutworzonych małych przedsiębiorstw i zwiększenie aktywności gospodarczej. W 2010 roku do polskich przedsiębiorców trafiło ponad 10 mld zł wsparcia – to prawie połowa z całej puli pomocy publicznej udzielonej w tym roku. Dlatego niepokój Urzędu budzi koncepcja KE obniżająca wysokość pomocy regionalnej na lata 2014-2020. O zmianach dyskutowano podczas Międzynarodowych Dni Pomocy Publicznej zorganizowanych przez UOKiK.
Zgodnie z projektem założeń Komisji Europejskiej, za półtora roku intensywność pomocy regionalnej miałaby zostać ograniczona. Przykładowo: obecnie intensywność pomocy regionalnej dla dużych przedsiębiorstw w państwach z PKB mniejszym niż 75 proc. średniej unijnej, czyli w Polsce, wynosi od 30 do 50 proc. Zgodnie z nową propozycją KE - zostałaby obniżona do 25-35 proc. Dla małych przedsiębiorców w tych samych regionach z obecnie 50-70 proc. do 45-55 proc.
Zgodnie z projektem założeń Komisji Europejskiej, za półtora roku intensywność pomocy regionalnej miałaby zostać ograniczona. Przykładowo: obecnie intensywność pomocy regionalnej dla dużych przedsiębiorstw w państwach z PKB mniejszym niż 75 proc. średniej unijnej, czyli w Polsce, wynosi od 30 do 50 proc. Zgodnie z nową propozycją KE - zostałaby obniżona do 25-35 proc. Dla małych przedsiębiorców w tych samych regionach z obecnie 50-70 proc. do 45-55 proc. Intensywność pomocy to procentowy udział środków publicznych w całkowitej wartości przedsięwzięcia. Jej zmniejszenie oznacza, że m.in. do polskich przedsiębiorców trafi mniej środków.
Ponadto, zmiany zaproponowane przez KE dotyczyłyby również ograniczenia wsparcia przedsiębiorstw w poszczególnych regionach Unii. Przykładowo w województwie mazowieckim w zależności od PKB regionu zostałaby ograniczona możliwość wspierania dużych przedsiębiorców.
Polska, a także Francja, Niemcy, Węgry, Hiszpania, Irlandia, Łotwa, Luksemburg, Portugalia, Rumunia, Słowenia i Wielka Brytania sprzeciwiają się propozycji KE dotyczącej wykluczenia dużych przedsiębiorców. Na początku maja państwa te przygotowały wspólne stanowisko, które zostało przedstawione Komisji.
Nowe regulacje KE dotyczące pomocy regionalnej są jednym z tematów spotkania zorganizowanego przez UOKiK od 29 do 30 maja br. Do dyskusji zaproszono m.in. przedstawicieli Komisji Europejskiej, węgierskich, duńskich, holenderskich, szwedzkich instytucji zajmujących się pomocą publiczną.
Ponadto, zaproszeni goście dyskutują m.in. o zwiększeniu przejrzystości i przyspieszeniu procedur KE w kontroli pomocy publicznej, czy problemach ze zrozumieniem i prawidłowym stosowaniem tego pojęcia. Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK, otwierając spotkanie, stwierdziła, że kryzys gospodarczo-finansowy sprzed blisko 4 lat zagroził integralności rynku wewnętrznego i zwiększył prawdopodobieństwo antykonkurencyjnych praktyk przedsiębiorców. Jednocześnie wzrosły oczekiwania, aby państwa bardziej angażowały się w pobudzanie wzrostu gospodarczego.
Gert-Jan Koopman z Komisji Europejskiej powiedział, że polityka unijna dąży do przezwyciężenia kryzysu, utorowania drogi do ożywienia gospodarczego, konkurencyjności, zatrudnienia i wzrostu. Dodał, że kryzys gospodarczy i finansowy zmienił warunki udzielania pomocy publicznej.
Preben Sandberg Pettersson z duńskiego Ministerstwa Handlu i Rozwoju podkreślił znaczenie wydarzenia zorganizowanego przez UOKiK. Spotkania, podczas których wymieniamy doświadczenia o najnowszych osiągnięciach oraz praktykach prawa pomocy publicznej służą rozpowszechnianiu wiedzy o tej dziedzinie – podkreślił. Dodał, że kontrola pomocy publicznej jest istotna, aby zapewnić dobrze funkcjonujące konkurencyjne rynki – warunek konieczny do wzrostu i konkurencyjności.
Międzynarodowa konferencja State Aid Days zorganizowana została przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z duńskim Ministerstwem Handlu i Rozwoju. Wydarzenie to jest kontynuacją spotkań o pomocy publicznej organizowanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej sprawujące prezydencję w Radzie UE.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. +48 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: pomoc publiczna, konferencja, międzynarodowe dni pomocy publicznej, Komisja Europejska
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (133,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Międzynarodowa konferencja State Aid Days - Agenda (124,11 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Preben Sandberg Pettersson - Opening speech (120,06 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Gert-Jan Koopman - Future development of state aid policy (231,38 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Adinda Sinnaeve - The reform of the state aid rules applicable to compensation of Services of General Economic Interest (609,92 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Kim Lundgaard Hansen - Economic Interest in transport - implementation of Regulation 1370/2007 (125,8 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Adinda Sinnaeve - The application of the concept of ”undertaking” and ”economic activity” and the application of Market Economic Investor test (634,15 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Sylwia Ojdym - Cumulation of de minimis aid for entities with complex structure (169,24 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Göran Grén - Application of state aid rules by local administration (e.g. sale of public land and property). How do Member States handle with legal assistance and control the conformity with the state aid provisions? (301,57 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Paolo Cesarini - State Aid to R&D&I and cooperation between public research institutions and undertakings (136,18 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Aleksandra Pruska - State Aid to R&D&I and cooperation between public research institutions and undertakings (319,85 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Adam Leśniewski - State Aid to R&D&I and cooperation between public research institutions and undertakings (1,71 MB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Conor Quigley - Present challenges of implementing the existing state aid rules and state aid jurisprudence relating to direct business taxation and charges (107,21 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Eszter Hargita - Remarks on application of regional state aid policy in Hungary (1,83 MB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Piotr Pełka - Regional investment aid in Poland - regional aid map, structural funds (177,7 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Iwona Chojnowska-Haponik - Regional investment aid in Poland - regional aid map, structural funds (567,57 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezentacja: Aleksandra Kisielewska - Regional investment aid in Poland - regional aid map, structural funds (536,05 KB, pdf, 2016.06.14)
- Specjalne Strefy Ekonomiczne po 2020 roku - raport Ernst & Young (6,7 MB, pdf, 2016.06.14)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie