Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Delegatura UOKiK we Wrocławiu - Castorama
< poprzedni | następny > 31.03.2011

Castorama stosowała niezgodne z prawem postanowienia – uznała Prezes UOKiK. Spółka zobowiązała się do zmiany praktyki
Castorama sprzedaje materiały budowlane i wykończenia wnętrz oraz elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego. Zastrzeżenia UOKiK dotyczyły postanowień znajdujących się we wzorcu umownym określającym m.in. koszty i zakres montażu zakupionych towarów oraz zasady gwarancji.
Przedsiębiorca w umowach oferowanych konsumentowi zastrzegał sobie możliwość podwyższenia ceny za towar oraz wynagrodzenia za wykonanie usługi montażu w przypadku zmiany przepisów o podatku VAT, bez jednoczesnego przyznania konsumentowi uprawnienia do odstąpienia od umowy
Przedsiębiorca w umowach oferowanych konsumentowi zastrzegał sobie możliwość podwyższenia ceny za towar oraz wynagrodzenia za wykonanie usługi montażu – najczęściej mebli kuchennych, parkietów i paneli, w przypadku zmiany przepisów o podatku VAT, bez jednoczesnego przyznania konsumentowi uprawnienia do odstąpienia od umowy. Jeśli pomiędzy datą zawarcia umowy, a dokonaniem montażu nastąpiłby wzrost podatku VAT, to zgodnie z kwestionowanym postanowieniem Castorama, w chwili wystawiania faktury po wykonaniu usługi, byłaby uprawniona do podwyższenia uprzednio uzgodnionej ceny.
Warto podkreślić, że Urząd nie kwestionuje prawa do podwyższania ceny w przypadku zmiany podatku VAT, lecz zgodnie z prawem, w wypadku zmiany istotnych warunków umowy, np. ceny, konsument musi mieć prawo zrezygnowania z zakupu.
Ponadto przedsiębiorca nie informował, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową, czyli prawa do składania reklamacji.
Spółka zobowiązała się do zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk. Prezes UOKiK nałożyła na nią obowiązek wykonania zobowiązania oraz złożenia sprawozdania o stopniu jego realizacji. Decyzja jest prawomocna.
W przypadku niewykonania obowiązku nałożonego prawomocną decyzją Prezesa UOKiK, przedsiębiorca może zostać ukarany karą pieniężną do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK we Wrocławiu
Tel. 71 340 59 20
E-mail: wroclaw@uokik.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozwolone praktyki, niedozwolone porozumienia, Castorama
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (109,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWR-03/2011 (283,96 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie