Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Cenne informacje
< poprzedni | następny > 05.08.2010

Skuteczne prowadzenie postępowań przez UOKiK wymaga uzyskania szczegółowych informacji od przedsiębiorców. Dlatego mają oni obowiązek przekazywania na żądanie Urzędu wszelkich potrzebnych danych czy dokumentów. Za jego niedopełnienie grozi sankcja finansowa – nawet do 50 milionów euro
W trakcie prowadzonych postępowań Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie zwraca się do przedsiębiorców o przekazanie danych bądź dokumentów, które mogą być pomocne w wyjaśnieniu rozpatrywanej sprawy. Dotyczy to wszystkich podmiotów mogących posiadać istotne informacje – nie tylko tych, którym zarzuca się stosowanie niedozwolonych praktyk. Wezwanie Urzędu określa zakres potrzebnych informacji, cel w jakim są zbierane oraz termin na udzielenie odpowiedzi. Przedsiębiorca jest również pouczony o sankcjach, jakie grożą za nieprzekazanie żądanych informacji. W takim przypadku kara pieniężna może maksymalnie wynieść równowartość 50 milionów euro.
Chcąc uniknąć konsekwencji finansowych przedsiębiorcy powinni pamiętać o kilku zasadach:
Po pierwsze – należy odpowiadać na pytania UOKiK. Choć wydaje się to oczywiste, przedsiębiorcom zdarza się ignorować wezwania Urzędu. Spółkę Slogton Holdings może to kosztować ponad 41 tys. złotych. Przedsiębiorca nie odpowiadał na pisma Prezes Urzędu, wysyłane w trakcie postępowania wyjaśniającego. Miało ono zbadać czy przejęcie przez spółkę kontroli nad producentem wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych – Conbelts Bytom podlegało zgłoszeniu do UOKiK. Urząd ostatecznie otrzymał odpowiedź spółki – jednak dopiero po ośmiu miesiącach, kiedy kończyło się już postępowanie w sprawie nałożenia kary.
Po drugie – przekazywane informacje powinny być nie tylko prawdziwe, ale również w pełni dotyczyć prośby UOKiK. Jak nie należy odpowiadać pokazuje przykład Forminx Finance. Spółka dwukrotnie nie odniosła się do wezwań Urzędu o przekazanie informacji na temat sposobu wykonania decyzji, a za trzecim razem odpowiedziała jedynie, że Decyzja została wykonana w całości. Tak lakoniczna odpowiedź uniemożliwiła ocenę, czy Forminx Finance rzeczywiście zaniechał stosowania niedozwolonych praktyk, dlatego na spółkę została nałożona kara w wysokości 150 tys. złotych.
Po trzecie – odpowiedzi muszą być przekazane w wyznaczonym przez Urząd terminie. Tego obowiązku nie dopełniła Krajowa Izba Biegłych Rewidentów – organ samorządu zawodowego, który w myśl prawa antymonopolowego ma status przedsiębiorcy. W trakcie postępowania wyjaśniającego dotyczącego zasad wynagradzania usług biegłych rewidentów zwrócono się do KIBR o dostarczenie informacji oraz dokumentów mogących pomóc w ocenie badanej praktyki. Krajowa Izba nie przedstawiła w wyznaczonym terminie odpowiedzi na zadane pytania, a jedynie kwestionowała ich aktualność lub wnioskowała o dodatkowy termin na udzielenie informacji. Dane i dokumenty zostały przekazane już po wszczęciu postępowania w sprawie nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej. Prezes UOKiK uznała, że Krajowa Izba Biegłych Rewidentów celowo opóźniała prowadzone postępowanie i nałożyła na nią sankcję finansową w wysokości ponad 51 tys. złotych.
Od początku 2010 roku Urząd wydał osiem decyzji nakładających kary pieniężne za nieudzielenie informacji, o które prosił. Ukarani przedsiębiorcy to:
- Forminx Finance – decyzja nr RWA 4/2010; kara 150 000 zł;
- Krajowa Izba Biegłych Rewidentów – decyzja nr DOK 5/2010; kara 51 352,50 zł;
- Świdnik Trade – decyzja nr RPZ 14/2010; kara 50 tys. złotych;
- Slogton Holdings – decyzja nr RKT 14/2010; kara 41 082 zł;
- Infinity (Poznań) – decyzja nr RPZ 10/2010; kara 15 000 zł;
- Saferoad Polska – decyzja nr RPZ 3/2010; kara 15 000 zł;
- Jucar Bud – decyzja nr RPZ 5/2010; kara 10 000 zł;
- TUI Polska – decyzja nr RWA 1/2010; kara 8 216 zł.
Decyzja w sprawie TUI Polska jest ostateczna. W pozostałych przypadkach przedsiębiorcy mogą odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z tej możliwości skorzystali już: Forminx Finance, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Slogton Holdings, Saferoad oraz Jucar Bud.
Ponadto toczą się dwa postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej. Dotyczą one spółek: Holidayexpress.pl i Nasza Energia.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: kara, ochrona konkurencji, decyzja, Forminx Finanse, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Świdnik Trade, Slogton Holdings, Infinity (Poznań), Saferoad Polska, Jucar Bud, TUI Polska
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (114 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DOK-5/2010 (186,66 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RKT-14/2010 (118,12 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ-3/2010 (146,25 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ-5/2010 (153,5 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ-10/2010 (138,13 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ-14/2010 (283,51 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWA-1/2010 (127,49 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWA-4/2010 (151,95 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie