Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Telekomy - Informacja UOKiK
< poprzedni | następny > 28.06.2010

Prezes UOKiK prowadzi postępowanie w sprawie ukarania Polskiej Telefonii Cyfrowej i Polkomtela. Przedsiębiorcom postawiono zarzut utrudniania przeprowadzenia kontroli podczas postępowania dotyczącego rynku telewizji mobilnej
Od 25 listopada 2009 r. Prezes UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające dotyczące rynku telewizji mobilnej, w ramach którego wyjaśniane jest, czy mogło dojść do zawarcia nielegalnego porozumienia dotyczącego usługi telewizji mobilnej.
W ramach tego postępowania 2 grudnia 2009 r. Prezes UOKiK rozpoczął kontrolę z przeszukaniem u pięciu przedsiębiorców: Polkomtel, PTC, P4,Info TV FM oraz NFI Magna Polonia. Zgodnie z prawem, w przypadku podejrzenia istnienia praktyk ograniczających konkurencję, Prezes UOKiK ma możliwość przeprowadzenia kontroli z przeszukaniem w siedzibie przedsiębiorcy. Pracownicy Urzędu mogą żądać wydania dokumentów, nośników informacji np. dysków twardych, a także udzielania wyjaśnień. Zgodę na przeszukanie wydaje Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie 48 godzin od złożenia wniosku. Urząd korzysta z tego uprawnienia niezwykle rzadko.
W toku kontroli wystąpiono do wszystkich kontrolowanych o udzielenie informacji niezbędnych dla prowadzonego postępowania Zdaniem Prezesa UOKiK dwaj operatorzy komórkowi: Polska Telefonia Cyfrowa i Polkomtel utrudniali przeprowadzenie kontroli, m.in. poprzez uniemożliwienie kontrolującym niezwłocznego rozpoczęcia czynności kontrolnych, a Polkomtel również poprzez niewydanie dysku twardego z danymi informatycznymi dotyczącymi działalności tej spółki oraz nieprzekazanie żądanych dokumentów.
Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, za brak współdziałania w trakcie kontroli, Prezes UOKiK może nałożyć sankcje finansowe w wysokości do 50 mln euro na spółkę oraz do pięćdziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia na osobę upoważnioną przez kontrolowanego przedsiębiorcę. Sankcje finansowe w takiej sytuacji mają charakter dyscyplinujący i prewencyjny, a ich wymiar określany jest w zależności od stopnia naruszenia.
Prezes UOKiK korzystał już z możliwości nałożenia kary pieniężnej na przedsiębiorcę odmawiającego współpracy w toku prowadzonego postępowania antymonopolowego. Za utrudnianie postępowania ukarana została m.in. Grupa Ożarów, której pracownik podczas kontroli próbował ukryć ważne informacje, które miał obowiązek udostępnić. Przekazując żądany dokument, ukryto jedną ze stron tekstu, a także zmieniono jego elektroniczną wersję. Zdaniem Prezesa UOKiK świadome wprowadzenie w błąd kontrolujących i ukrywanie oryginalnej wersji dokumentu było szczególnie nagannym zachowaniem przedsiębiorcy. Na Grupę Ożarów Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości 2 mln zł, którą spółka w całości zapłaciła do budżetu państwa w ubiegłym roku.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: telekomunikacja, telekomy, telewizja mobilna, kara, postępowanie, kontrola, ptc, polkomtel
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (104,5 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie