Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Konsumenci w samym centrum - konferencja UOKiK w ramach sieci ICPEN

< poprzedni | następny > 04.10.2023

Konsumenci w samym centrum - konferencja UOKiK w ramach sieci ICPEN
  • UOKiK przewodzi pracom Międzynarodowej Sieci Ochrony Konkurencji i Konsumentów – ICPEN.
  • 4-6 października odbywa się w Warszawie pierwsza konferencja w ramach polskiej prezydencji.
  • Priorytetem jest wzmocnienie odpowiedzialnych wyborów konsumentów i globalnej współpracy między instytucjami chroniącymi ich prawa.

Porównując międzynarodową sieć ICPEN do układu planetarnego, widzimy, że w samym jej środku, w miejscu centralnej gwiazdy, znajdują się konsumenci. Wokół ochrony ich praw, dbania o ich interesy i czuwania nad ich bezpieczeństwem skupiają się instytucje z ponad 70 krajów świata oraz organizacje takie jak Komisja Europejska, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) czy Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

W tym roku UOKiK ponownie, po 17 latach, stanął na czele ICPEN i przewodzi pracom sieci. W dniach 4-6 października 2023 r. odbywa się w Warszawie pierwsza konferencja w ramach rocznej polskiej prezydencji. Zaplanowane są warsztaty, prezentacje działań, podsumowania trwających projektów, a całe wydarzenie stanowi platformę do dialogu i bezpośredniej wymiany doświadczeń. Hasłem przewodnim jest „Wzmocnienie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich” [Empowering responsible consumer choices].

 

- Podczas naszej prezydencji zadbamy szczególnie o synergię między sieciami, organizacjami i instytucjami chroniącymi najsłabszych uczestników rynku - konsumentów. Zwiększając koordynację działań w ramach ICPEN i innych platform współpracy, takich jak OECD i UNCTAD, wzmacniamy możliwości egzekwowania prawa przez poszczególne instytucje ochrony praw konsumentów na całym świecie. Wierzymy, że efekt skali i zsynchronizowanie prac pozwolą jeszcze efektywniej chronić prawa konsumentów w dzisiejszej, coraz częściej także cyfrowej, rzeczywistości – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu.

Na konferencji UOKiK zainauguruje projekt „Online marketing” skupiający zagadnienia związane z marketingiem cyfrowym. Wraz z rozwojem internetu, e-komunikacji i e-handlu firmy opracowują nowe sposoby kontaktu z konsumentami i zachęcania ich do zakupu oferowanych towarów i usług. Obserwujemy innowacyjne strategie, kanały i narzędzia, które dynamicznie zmieniają naszą rzeczywistość i stają się kolejnym elementem codzienności. Ta mnogość odbieranych przez konsumentów bodźców może utrudniać im podejmowanie decyzji w sposób przemyślany i odpowiedzialny. Zwłaszcza jeśli stykają się z nieuczciwymi praktykami, które wprowadzają w błąd. Konsumenci muszą uważać na fałszywe opinie i recenzje w sieci, ukrywanie komercyjnego charakteru treści, np. przez influencerów, czy tzw. dark patterns, które wykorzystują socjotechniki i wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich preferencje i manipulację procesem decyzyjnym. Są to problemy, z którymi mierzą się i którym muszą przeciwdziałać agencje ochrony konsumentów.

Polska jest również liderem programu „Ochrona konsumentów w internecie - Finanse przyszłości: usługi i scam”, którego celem jest zbadanie e-rynku nowych usług finansowych i pojawiających się na nim oszustw. Skok technologiczny wymaga tu szczegółowych analiz ryzyka. Pod lupą są usługi oferowane online, działania influencerów i kwestie związane z kryptowalutami. Grupami szczególnie wrażliwymi i zagrożonymi są seniorzy oraz młodsi konsumenci.

Ponadto na forum międzynarodowym nie sposób obecnie ominąć dyskusji o sztucznej inteligencji – jej potencjału i wpływu na każdą dziedzinę życia. Kluczowe są rozważne podejście oraz współpraca między podmiotami publicznymi i prywatnymi, aby lepiej zrozumieć AI i wykorzystywać ją z korzyścią dla konsumentów. Dlatego UOKiK podczas konferencji podzieli się doświadczeniami z tworzenia rozwiązań ułatwiających wykrywanie niedozwolonych postanowień umownych.

Zgodnie z hasłem prezydencji – „Wzmacnianie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich” - istotne jest, żeby mieć na uwadze również kwestie środowiskowe, etyczne. ICPEN od kilku lat prowadzi projekt poświęcony zjawisku tworzenia przez przedsiębiorców mylących, niejasnych lub nieprawdziwych przekazów wskazujących na ekologiczne, zrównoważone podejście do oferowanych produktów i usług. Prace będą kontynuowane, aby konsumenci, dokonując decyzji zakupowych i chcący kierować się dobrem środowiska, nie byli wprowadzani w błąd.

Odpowiedzialne wybory konsumenckie omówione zostaną także w kontekście rosnących kosztów utrzymania. W okresie kryzysu energetycznego, wysokiej inflacji wzrasta ryzyko nieuczciwych działań biznesowych, dlatego istotna jest czujność instytucji ochrony praw konsumentów w egzekwowaniu przepisów oraz edukowanie o zrównoważonej konsumpcji. Na poziomie krajowym UOKiK prowadzi badania identyfikujące postawy społeczne wobec kwestii zmniejszania gramatury opakowań produktów przy zachowaniu lub zwiększeniu ich ceny. To coraz częstsza praktyka przedsiębiorców.

Głównym priorytetem UOKiK i całej sieci ICPEN – w samym centrum toczących się w jej ramach prac – są konsumenci. Konferencja w Warszawie jest pierwszym z dwóch planowanych spotkań przedstawicieli instytucji chroniących prawa konsumentów z całego świata. Kolejne wydarzenia: spotkanie wysokiego szczebla, warsztaty dobrych praktyk i konferencja odbędą się 7-10 maja 2024 r. w Gdańsku.

UOKiK prowadzi intensywne działania nad rozbudową ICPEN. Zaprasza partnerów ze współpracy bilateralnej do udziału w pracach i zachęca kolejne kraje do dołączenia do sieci. Wszystko po to, aby wzmocnić siłę i zasięg oddziaływania oraz by dzięki jak najszerszej wymianie doświadczeń i wspólnym inicjatywom międzynarodowych partnerów powiększyć wachlarz narzędzi służących ochronie konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie: @uokikgovpl

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Europejskie Centrum Konsumenckie: 22 55 60 600 – w sprawach transgranicznych dotyczących państw UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii

Tagi: ochrona konsumentów, ICPEN, konferencja, prezydencja, dark patterns, scam, sztuczna inteligencja, finanse przyszłości, influencer marketing, content marketing

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Konferencja UOKiK w ramach sieci ICPEN Konferencja UOKiK w ramach sieci ICPEN

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry