Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
UOKiK edukuje - Młodzież z prawem na cz@sie
< poprzedni | następny > 14.10.2022
- Jesteś nauczycielem w szkole ponadpodstawowej? UOKiK przygotował coś specjalnie dla Ciebie – weź udział w projekcie „Młodzież z prawem na cz@sie” i we współpracy z ekspertami edukuj swoich uczniów.
- Głównym celem programu finansowanego ze środków własnych UOKiK jest promocja praw konsumenta w internecie oraz przybliżenie kwestii związanych z cyberbezpieczeństwem oraz oszustwami w sieci.
- Nauczycielu - rekrutacja do projektu trwa. Zapisz się.
Obchodzony dziś Dzień Edukacji Narodowej jest doskonałą okazją, aby zachęcić nauczycieli szkół ponadpodstawowych do udziału w projekcie realizowanym przez UOKiK i Fundację LexCultura „Młodzież z prawem na cz@sie”. Dla pedagogów przygotowaliśmy dedykowane warsztaty wprowadzające w tematykę konsumencką oraz prezentujące treść i przebieg zajęć z uczniami. Spotkania będą miały na celu również zapoznanie z portalem konsument.edu.pl, na podstawie którego powstały scenariusze lekcji.
Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
- Edukacja młodzieży w zakresie cyberbezpieczeństwa, oszustw w internecie, kreowania bezpiecznych zachowań i nawyków konsumenckich w sieci to zagadnienia, którym nadaję szczególny priorytet. Uczniowie szkół ponadpodstawowych to młodzi konsumenci, którzy mogą być wyjątkowo podatni na pułapki nieuczciwych sprzedawców czy próby wyłudzenia danych. Warto wyposażyć ich w wiedzę i umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z sytuacjami mogącymi narazić ich na utratę prywatnych informacji lub środków finansowych – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Projekt „Młodzież z prawem na cz@sie”, finansowany ze środków własnych UOKiK, zakłada przeprowadzenie około 1000 lekcji edukacyjnych dla ponad 21 tysięcy uczniów do końca 2023 roku. Przewidziany jest udział ponad 120 publicznych i niepublicznych szkół ponadpodstawowych z całego kraju. Rekrutacja placówek do projektu trwa, formularz zapisu dostępny jest na stronie fundacji LexCultura. Przeszkoleni nauczyciele wraz z ekspertami ds. konsumenckich – doświadczonymi prawnikami i rzecznikami konsumentów – przybliżą swoim uczniom wyzwania i zagrożenia, z jakimi mogą mierzyć się we współczesnym cyfrowym świecie. Pedagodzy otrzymają merytoryczne wsparcie na każdym etapie projektu – od zapewnienia bezpłatnych materiałów, szkolenia, po pomoc w przeprowadzeniu lekcji z uczniami.
Zajęcia dydaktyczne są skierowane do dwóch grup wiekowych. Uczniowie klas 1 i 2 szkół ponadpodstawowych zapoznają się z tematyką bezpiecznych zakupów w Internecie, a starsze klasy - bezpiecznych finansów w sieci. Prowadzący edukować będą młodzież również w zakresie najważniejszych pojęć konsumenckich i podstawowych praw przysługujących konsumentom. Scenariusze zajęć, przygotowane w ramach projektu, inspirowane są materiałami dostępnymi na platformie konsument.edu.pl. Znajdziemy tam symulator portalu społecznościowego, w którym inicjowanych jest 10 zdarzeń-pułapek realnie spotykanych w sieci, m.in. oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, pułapka na subskrybenta, inwestycje alternatywne, piramida finansowa, fałszywa zbiórka charytatywna. Strona jest angażującym narzędziem edukacyjnym dla nauczycieli i starszych uczniów, promującym prawa konsumenta w Internecie.
- „Młodzież z prawem na cz@sie” to świetnie opracowane scenariusze zajęć dla młodzieży, dzięki którym uczeń – młody konsument zostaje ukierunkowany, zyskuje wiedzę na temat swoich praw i jednocześnie zagrożeń, ofiarą których może stać się z powodu nieuczciwych praktyk przedsiębiorców. Scenariusze są przemyślane, mądrze i precyzyjnie opisują zamierzenia i cele, które powinny zostać osiągnięte. Założenie zastosowania metod aktywizujących: burzy mózgów czy dyskusji panelowej sprawiają, że odbiorcy w sposób żywy uczestniczą w poszczególnych ogniwach zajęć, czerpiąc maksimum informacji. Takie działania pozwalają na dobrą i harmonijną organizację procesu kształcenia i zakładają osiągnięcie zamierzonych celów – mówi pani Sylwia Bańczyk – nauczycielka z I Liceum Ogólnokształcącego w Wodzisławiu Śląskim, konsultant w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim, która przeprowadziła już w ramach projektu pierwsze zajęcia.
To już kolejne działania edukacyjne, jakie UOKiK przygotował z myślą o młodych konsumentach. Nadal trwa rekrutacja przedszkoli do projektu ABC Małego Konsumenta, a rodzice i opiekunowie dzieci w wieku lat 4-5 oraz ich nauczyciele mogą skorzystać bezpłatnie z materiałów i narzędzi na stronie malykonsument.uokik.gov.pl.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie: @uokikgovpl
Tagi: ochrona konsumentów, nauczyciele, uczniowie, dzień edukacji
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy 14.10.2022 (127,4 KB, docx, 2022.10.14)
- Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego (4,04 MB, mp3, 2022.10.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie