Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku
< poprzedni | następny > 22.10.2009

Prawo ochrony konkurencji działa na korzyść konsumentów poprzez zapewnienie konkurencyjnego poziomu cen, zwiększenie wyboru i jakości dóbr i usług - powiedziała Prezes UOKIK, Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podczas wczorajszej konferencji „Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku” zorganizowanej przez Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji Komisji Europejskiej
Synergia pomiędzy polityką ochrony konkurencji i polityką ochrony konsumentów - to najważniejszy temat poruszony podczas wczorajszej konferencji zorganizowanej przez DG ds. Konkurencji w Brukseli. Prezes UOKiK przedstawiła na niej korzyści płynące z modelu instytucjonalnego przyjętego w polskim ustawodawstwie, tj. połączenia w jednej instytucji polityki antymonopolowej i polityki ochrony konsumentów.
Praktyka UOKiK wskazuje, że powierzenie ochrony konsumentów organowi antymonopolowemu pozwala na prowadzenie każdej z polityk z szerszej perspektywy, uwzględniając wpływ decyzji z jednego obszaru na drugi. Fakt, iż obie dyscypliny są komplementarne daje możliwość przenoszenia rozwiązań prawnych lub proceduralnych, które okazały się skuteczne w jednej sferze na drugą. Przykładem jest wprowadzenie kar finansowych w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy za działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Rozwiązanie to sprawdziło się w przypadku działań sprzecznych z regulacjami antymonopolowymi. Zastosowanie analogicznych sankcji w przypadkach najbardziej dotkliwych naruszeń zbiorowych interesów słabszych uczestników rynku przyczyniło się do ich skuteczniejszego zwalczania. Ponadto, Urząd orzekając w sprawach antymonopolowych jednocześnie bierze pod uwagę konsekwencje dla słabszych uczestników rynku i stosuje najbardziej kompromisowe rozwiązania. Synergia wykorzystywana jest również przy działaniach edukacyjnych mających na celu zwiększanie świadomości zarówno przedsiębiorców, jak konsumentów.
Wśród pozostałych prelegentów konferencji znaleźli się między innymi: Neelie Kroes, Komisarz ds. Konkurencji, Robert Madellin, Dyrektor Generalny ds. Ochrony Zdrowia i Konsumentów, Paolo Martinello, Prezes Europejskiej Organizacji Konsumenckiej BEUC. Sesje tematyczne dotyczyły m.in. kwestii poprawy stosunków organów ochrony konkurencji z organizacjami konsumenckimi oraz roli konsumentów w procesie doskonalenia europejskiej polityki konkurencji.
Dodatkowe informacje:
Olga Jabłonowska, Naczelnik Wydziału Współpracy z Zagranicą UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 452
faks 22 826 11 86
E-mail: olga.jablonowska@uokik.gov.pl
Tagi: konferencja, konkurencja, konsumenci, ochrona konkurencji, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, synergia, Komisja Europejska
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (104,5 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie