Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku

< poprzedni | następny > 22.10.2009

Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku

Prawo ochrony konkurencji działa na korzyść konsumentów poprzez zapewnienie konkurencyjnego poziomu cen, zwiększenie wyboru i jakości dóbr i usług - powiedziała Prezes UOKIK, Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podczas wczorajszej konferencji „Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku” zorganizowanej przez Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji Komisji Europejskiej

Synergia pomiędzy polityką ochrony konkurencji i polityką ochrony konsumentów - to najważniejszy temat poruszony podczas wczorajszej konferencji zorganizowanej przez DG ds. Konkurencji w Brukseli. Prezes UOKiK przedstawiła na niej korzyści płynące z modelu instytucjonalnego przyjętego w polskim ustawodawstwie, tj. połączenia w jednej instytucji polityki antymonopolowej i polityki ochrony konsumentów.

Praktyka UOKiK wskazuje, że powierzenie ochrony konsumentów organowi antymonopolowemu pozwala na prowadzenie każdej z polityk z szerszej perspektywy, uwzględniając wpływ decyzji z jednego obszaru na drugi. Fakt, iż obie dyscypliny są komplementarne daje możliwość przenoszenia rozwiązań prawnych lub proceduralnych, które okazały się skuteczne w jednej sferze na drugą. Przykładem jest wprowadzenie kar finansowych w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy za działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Rozwiązanie to sprawdziło się w przypadku działań sprzecznych z regulacjami antymonopolowymi. Zastosowanie analogicznych sankcji w przypadkach najbardziej dotkliwych naruszeń zbiorowych interesów słabszych uczestników rynku przyczyniło się do ich skuteczniejszego zwalczania. Ponadto, Urząd orzekając w sprawach antymonopolowych jednocześnie bierze pod uwagę konsekwencje dla słabszych uczestników rynku i stosuje najbardziej kompromisowe rozwiązania. Synergia wykorzystywana jest również przy działaniach edukacyjnych mających na celu zwiększanie świadomości zarówno przedsiębiorców, jak konsumentów.

Wśród pozostałych prelegentów konferencji znaleźli się między innymi: Neelie Kroes, Komisarz ds. Konkurencji, Robert Madellin, Dyrektor Generalny ds. Ochrony Zdrowia i Konsumentów, Paolo Martinello, Prezes Europejskiej Organizacji Konsumenckiej BEUC. Sesje tematyczne dotyczyły m.in. kwestii poprawy stosunków organów ochrony konkurencji z organizacjami konsumenckimi oraz roli konsumentów w procesie doskonalenia europejskiej polityki konkurencji.

Dodatkowe informacje:
Olga Jabłonowska, Naczelnik Wydziału Współpracy z Zagranicą UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 452
faks 22 826 11 86

E-mail: olga.jablonowska@uokik.gov.pl

Tagi: konferencja, konkurencja, konsumenci, ochrona konkurencji, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, synergia, Komisja Europejska

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry