Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Dolnośląskie, Wielkopolskie, Lubelskie: Dostawcy wody ukarani
< poprzedni | następny > 21.11.2013

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Jarocinie pobierało od odbiorców niezgodne z prawem opłaty, a Prochowickie Przedsiębiorstwo Komunalne i Gmina Tyszowce zawarły w umowach z konsumentami niekorzystne dla nich klauzule. Prezes UOKiK ukarała dwóch dostawców wody, trzeci zobowiązał się zaniechać stosowania kwestionowanych praktyk
PWiK w Jarocinie pobierało od odbiorców wody opłaty za wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej, a także za wykonanie odbioru technicznego przyłącza. Tymczasem żaden z obowiązujących przepisów, a w szczególności rozporządzenie Ministra Budownictwa w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków nie przewiduje możliwości pobierania takich opłat.
Z kolei PPK w Prochowicach zobowiązywało konsumentów do ochrony przed uszkodzeniami i mrozem wodomierza głównego, o który dbać zgodnie z przepisami powinien dostawca wody. Ponadto przedsiębiorstwo ustaliło sztywny poziom 10 proc. odszkodowania w przypadku dostarczania odbiorcom wody o złej jakości lub zbyt niskim ciśnieniu. Zgodnie z przepisami, konsument powinien w takim przypadku uiścić zapłatę obniżoną adekwatnie do stopnia odbiegania jakości i ciśnienia wody od obowiązujących.
Podobne praktyki godzące w interesy odbiorców wody stosowała gmina Tyszowce uznając m.in., że nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w dostawie wody, nie przyznając jednocześnie klientom z tego tytułu prawa do odszkodowania
Prezes Urzędu nałożyła na PWiK Jarocin karę w wysokości 12 957 zł, a na PPK Prochowice – 1 308,15 zł. Gmina Tyszowce zobowiązała się zaniechać kwestionowanych praktyk, natomiast PWiK Jarocin zaprzestała ich stosowania po wszczęciu postępowania.
Pomoc dla konsumentów: rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Bezpłatna infolinia: 800 007 707.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, gmina, wodociągi, woda, Gmina Tyszowce, Jarocin, Prochowice, delegatury
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (117 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ-21/2013 PWiK Jarocin (205,59 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWR-27/2013 Prochowickie Przedsiębiorstwo Komunalne (232,47 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RLU-22/2013 Gmina Tyszowce (260,43 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie