Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Zmowa meblowa
< poprzedni | następny > 26.09.2012
Producent mebli – IMS Sofa przez blisko 9 lat ustał ze swoimi dystrybutorami ceny niektórych swoich produktów. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości prawie 330 tys. zł. Sankcja byłaby dwukrotnie większa, gdyby spółka nie skorzystała z programu łagodzenia kar leniency
Komentarz Prezes UOKiK na temat decyzji oraz programu łagodzenia kar leniency
Zgodnie z przepisami za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję, np. zmowie cenowej grozi sankcja finansowa w maksymalnej wysokości 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Uniknąć kary można poprzez współpracę z UOKiK w ramach programu łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca chcący ubiegać się o odstąpienie od nałożenia kary nie może być inicjatorem porozumienia ani nakłaniać do udziału w niej. Powinien także jako pierwszy dostarczyć informację o istnieniu zmowy. Jeżeli podmiot był inicjatorem nielegalnych uzgodnień lub złożył wniosek jako drugi (lub kolejny) może ubiegać się o zmniejszenie kary.
Ostatnio z programu łagodzenia kar skorzystała IMS Sofa z Bydgoszczy. To producent mebli marek: Etap Sofa, Helvetia Furniture oraz Flair. Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w styczniu 2012 r. i wykazało ono, że ceny produktów Etap Sofa były wynikiem zmowy cenowej. Spółka zobowiązywała swoich partnerów handlowych do stosowania ustalonych przez nią minimalnych ceny odsprzedaży, które mogły zostać pomniejszone jedynie o rabat nie większy niż 3 proc. Upominała również dystrybutorów, którzy chcieli stosować niższe stawki. Takie działania oznaczały, że ceny mebli Etap Sofa nie mogły być tańsze niż odgórnie ustalone.

Niedozwolona praktyka trwała od prawie 9 lat – od listopada 2003 r. do marca 2012 r. Informacje świadczące o istnieniu niedozwolonego porozumienia zostały uzyskane podczas kontroli z przeszukaniem w siedzibie IMS Sofa, a także bezpośrednio od spółki, która w trakcie postępowania złożyła wniosek leniency. Ponieważ była inicjatorem porozumienia nie mogła uzyskać całkowitego zwolnienia z kary, lecz możliwe było jej obniżenie. Wiele przekazanych informacji (m.in. dotyczących czasu trwania zmowy) nie były wcześniej znane Urzędowi i w istotny sposób przyczyniły się do wydania decyzji. Dlatego Prezes UOKiK zdecydowała o zmniejszeniu o połowę kary nałożonej na spółkę. Ostatecznie wyniosła ona niemal 330 tys. zł (329 801 zł).
Decyzja nie jest ostateczna, spółka złożyła odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax: 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, ochrona konsumentów, konsumenci, program leniency, zmowy cenowe, ceny, niedozwolone praktyki, postępowanie, decyzja, kara
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (125,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RBG-19/2012 (339,6 KB, pdf, 2016.06.14)
- Komentarz Prezes UOKiK na temat decyzji oraz programu łagodzenia kar leniency (format: MP3, rozmiar: 1,39 MB) (1,39 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie




















